Premium WordPress Themes

27 Jun 2011

Taburan Pengguna Smartphone Malaysia

Dari sumber maklumat yang diperolehi pengguna smartphone di Malaysia hanya mencecah 20%. Antara faktor mengapa masih ramai di kalangan pengguna masih belum menggunakan smartphone kemungkinan disebabkan faktor harga yang agak mahal sehingga mencecah 2 hingga 3 ribu. Ini adalah sesuatu yang agak mahal dan kurang berbaloi.

Selain itu mungkin juga disebabkan tidak mempunyai kepentingan untuk menggunakan smartphone, atau tidak tahu mengguunakan smartphone. Walaubagai manapun bagi mereka yang pernah menggunakan smartphone buat kali pertama mempunyai kecenderungan untuk terus menggunakan smartphone kerana faktor fungsinya yang menarik.

Berikut ialah taburan penggunaan tiga jenama utama yang menjadi kegemaran para pengguna di 4 buah negara iaitu Malaysia, Indonesia, Singapore dan Thailand.

Malaysia, Thailand dan Singapore para penggunaya lebih gemar menggunakan IPhone, diikuti oleh Android dan Blackberry. Namum di Indonesia pula berbeza rakyat tersebut lebih gemar menggunakan smartphone Blackberry, diikuti oleh Android. Dan yang peliknya rakyatnya kurang berminat dengan IPhone, entah kenapa begitu!.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan: