Premium WordPress Themes

20 April 2011

Makanan Untuk Meningkatkan Penampilan

Assalamulaikum dan Selamat Sejahtera sekalian. Berkata tentang penampilan diri pastinya semua orang akan faham, kalau faham sedikitpun jadilah, kalau langsung tak faham, buat-buat faham je la ya. Penampilan adalah sesuatu yang subjektif diperkatakan, ianya adalah mengikut kehendak seseorang itu dan bagaimana sesebuah masyarakat atau seseorang itu membuat kesimpulan tentang penampilan itu. Ada orang berpendapat seseorang gadis yang berpenampilan berseluar ketat dan berbaju sendat adalah lawa dan seksi, tetapi pada pandangan orang lain pula menyampah. Selain itu juga ada orang berpendapat orang yang mempunyai penampilan bentuk badan yang gempal itu menarik dan yang kurus kering itu kurang menarik. Jadi boleh dikatakan bahawa penampilan itu adalah tanggapan yang subjektif.



Mari kita borak-borak seketika apa dan bagaimana makanan itu boleh meningkatkan penampilan diri. 'Kulit' manusia adalah sesuatu yang sentiasa berubah, kulit akan berubah mengikut beberapa faktor seperti faktor usia, persekitaran dan makanan. Namum fokus kali ini ialah pada makanan. Bagaimana makanan itu mempengaruhi kulit.

Vitamin A
Vitamin A dianggap sebagai nutrisi yang paling baik bagi kesihatan kulit kerana dapat menambah kelembutan dan kesihatannya serta dapat mengurangkan kekeringan pada kulit dan pada kornea mata.

Wortel dianggap sebagai makanan yang paling banyak mengandungi vitamin A. Dengan memakan wortel sebiji dalam sehari akan dapat mencukupi keperluan tubuh pada vitamin A. Vitamin A banyak tersimpan pada minyak hati ikan, minyak aprikot, bayam dan sayur-sayuran daun.

Vitamin B6
Vitamin B6 banyak terkandung di dalam buah pisang dan biji-bijian yang tidak dibuang kulitnya, jamur, sayuran, daging ayam, telur, hati, kembiri, ragi(enzim) dan juga daun-daun hijau.

Akibat dari kurangnya vitamin B6 akan menyebabkan kulit berminyak, berjerawat, dan berbintik-bintik hitam pada wajah.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tiada ulasan: