Premium WordPress Themes

20 April 2011

Bahasa Ibunda Lenyap Tak Lama Lagi

Assalamulaikum dan Selamat Sejahtera. Ian abar, nunu abal, unu baitah, nama berita dan macam-macam lagilah kata-kata sapaan yang berlainan bunyi namum punya makna yang sama iaitu 'apa kahbar'. Sejak kebelakangan ini jikalau kita perasan, pengaruh bahasa ibunda semakin terhakis di kalangan masyarakat kita. Hal ini kerana penggunaan bahasa ibunda semakin kurang dipraktikan dalam interaksi harian. Sama ada di rumah, sekolah mahupun di khalayak ramai.

Kebanyakan dari ibu bapa kini, meskipun kedua-dua pasangan tersebut mempunyai kemahiran bertutur dalam bahasa ibunda, namum mereka cenderung berkomunikasi dalam bahasa yang berlainan dari bahasa ibunda mereka. Ibu bapa anak-anak ini sebagai contoh berbangsa bajau, tetapi mereka lebih cenderung berinteraksi dalam bahasa Melayu atau Inggeris dengan anak-anak mereka. Sebabnya entah, mungkin para pembaca sekalian punya alasan tersendiri.

Nampaknya tidak lama lagi bahasa ibunda akan lesap ditelan zaman dan akan hanya menjadi kenangan sahaja kepada penutur asal bahasa tersebut. Senario ini nampaknya dilihat berlaku secara berterusan, apabila ibu bapa kini tidak lagi menuturkan bahasa ibunda mereka dalam interaksi seharian ,terutamanya ketika berinteraksi dengan anak-anak mereka. Mereka lebih gemar berinteraksi dengan menggunakan bahasa melayu atau inggeris. Akibatnya anak-anak mereka hanya tahu berinteraksi dalam bahasa melayu atau inggeris, tetapi hanya tersenyum apabila diajak berinteraksi dalam bahasa ibunda.

Bagi mereka yang berasal dari suku kaum Cina dan India misalnya, mereka patut berbangga sebenarnya. Hal ini kerana anak-anak mereka dapat menguasai bahasa ibunda mereka, di samping menguasai bahasa lain. Mengapa situasi ini boleh berlaku. Jawapannya mungkin begini, bahasa interaksi mereka di rumah ialah bahasa ibunda. Jadi tidak mustahil anak-anak mereka mahir dalam pemakaian bahasa ibunda.

Bila diajukan pertanyaan, apa bangsa awak? Ada yang menjawab ' saya berbangsa kadazandusun, bajau, rungus, iban dan sungai. Tetapi malangnya tidak boleh berinteraksi dalam bahasa ibunda sendiri. Hal ini memang nampak dangkal sedikit. Siapakah yang harus dipersalahkan dalam hal ini. Adakah cara pendidikan ibu bapa di rumah atau sistem pendidikan negara kita yang terlalu mementingkan bahasa asing sehinggakan memusnahkan bahasa ibunda. Dijangkakan 10 hingga 15 tahun mendatang bahasa ibunda terutama sekali di Sabah dan Sarawak akan lenyap tinggal menjadi bahan sejarah sahaja.Justeru mari kita sama-sama fikir-fikirkan apa akan jadi pada bahasa ibunda di masa depan kelak. Adakah tetap bertahan ataupun terus lenyap.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

Tiada ulasan: